• zd1.gif
  • zd2.gif
  • zd3.gif
  • zd4.gif
  • zd5.gif
  • zd6.gif
  • zd7.gif
  • zd8.gif
  • zd9.gif
SZKOŁA PODSTAWOWA w GÓRNIE im. Janusza Korczaka
ul. Szkolna 1, 26-008 Górno, tel. 41 302 30 02, NIP 657-23-21-010
Znaczenie TIK oraz specjalistycznego oprogramowania dla uczniów ze SPE. 13.06.2024, 18:07
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do osiągnięcia sukcesu
edukacyjnego potrzebują wsparcia oraz zastosowania różnorodnych środków dydaktycznych,
jak również metod pracy. Ważna rolę odgrywają tutaj technologie informacyjno-
komunikacyjne (TIK). Są one istotne dla ucznia, dla nauczyciela otwierają również wiele
możliwości.
Tik ułatwia komunikację, spełnia istotną rolę w indywidualizacji procesu edukacyjnego. Dla
uczniów jest szansą na ułatwienie odbioru i przyswajania treści programowych.
Dla nauczycieli stosowanie TIK umożliwia praktyczne wykorzystanie dodatkowych
narzędzi pracy z dziećmi, których specjalne potrzeby edukacyjne utrudniają osiąganie
sukcesu edukacyjnego.
Komputer, monitor interaktywny, podłoga interaktywna wraz ze specjalistycznym
oprogramowaniem są szansą na dostosowanie pracy do indywidualnych potrzeb ucznia,
ułatwiają komunikację nauczyciel-uczeń, zaspakajają również ważne potrzeby emocjonalne i
społeczne uczniów mających problemy z komunikacją. Są również szansą na pełniejsze oraz
bardziej efektywne włączanie się uczniów ze SPE do społeczności szkolnej. Są narzędziami
służącymi skutecznemu motywowaniu uczniów, z ich pomocą jest wspierany proces uczenia
się, w szczególności nabywania przez uczniów podstawowych umiejętności, ale też
zwiększania motywacji do pracy oraz poczucia własnej wartości.
Korzystając ze specjalistycznego oprogramowania dzieci mogą doskonalić np.
koordynację ruchową, spostrzegawczość, dokładność, przerzutność, jak również
koncentrację uwagi. Nowoczesne technologie sprzyjają lepszemu rozwojowi potencjału
uczniów oraz pokonywaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności.
Dostępne specjalistyczne oprogramowanie są pomocne w przygotowywaniu lekcji,
uatrakcyjniają i wzbogacają zajęcia, a w przypadku uczniów mających ograniczone
możliwości percepcyjne i intelektualne ułatwiają przyswajanie wiedzy.
Na lekcjach przedmiotów TIK może być wykorzystywany do wyszukiwania i
przetwarzania informacji, ćwiczenia i utrwalania zdobytych umiejętności i wiedzy z danego
materiału.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ – „AKTYWNA TABLICA”
Przedmiot: zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego
Temat zajęć: Trening czyni mistrza! – ćwiczenia ortograficzne.
Cele lekcji:
1) Uczeń potrafi korzystać ze słownika ortograficznego.
2) Uczeń zna zasady ortograficzne i potrafi je stosować.
3) Uczeń potrafi współpracować w grupie.
4) Wsparcie uczniów ze SPE.
Metody pracy: praca z prezentacją multimedialną, praca ze słownikiem ortograficznym (w
wersji książkowej i online), ćwiczenia praktyczne
Środki dydaktyczne: specjalistyczne oprogramowanie mTalent.pl, Orto-grafiki, dyktanda
online, słownik ortograficzny
Formy pracy: indywidualna, w grupach
 
Przebieg lekcji/zajęć:
 
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne.
2. Wyjaśnienie głównego celu lekcji: utrwalenie zasad ortograficznych.
Faza realizacyjna:
1. Przypomnienie podstawowych zasad ortograficznych dotyczących pisowni wyrazów z
ó-u, rz-ż, ch-h (prezentacja multimedialna).
2. Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem zasobów platformy mTalent.pl (program
mTalent ORTOGRAFIA) oraz słowników ortograficznych – utrwalanie poprawnej
pisowni wyrazów (uczniowie wykonują ćwiczenia indywidualnie na komputerach).
3. Podział uczniów na zespoły/grupy i zabawy z wykorzystaniem kart Orto-grafiki
(środki dydaktyczne z pakietu mTalent).
Faza podsumowująca:
1. Rozwiązanie dyktanda online z zakresu utrwalanych zasad (na stronie internetowej:
www.dyktanda.net). Porównanie wyników. Analiza i poprawa błędów.
2. Ocena aktywności uczniów.
 
SCENARIUSZ ZAJĘĆ - „AKTYWNA TABLICA”
 
Przedmiot: logopedia
Temat zajęć: Wywołanie prawidłowej wymowy głoski ,,sz’’ i utrwalenie w sylabach,
wyrazach.
Cele lekcji:
1) Usprawnienie narządów artykulacji
2) Doskonalenie prawidłowego sposobu oddychania.
3) Wzbogacenie słownika biernego i czynnego.
4)Wsparcie uczniów ze SPE
 
Metody:
- metoda wyjaśniania położenia narządów mowy;
- ćwiczenia ortofoniczne, wstępne (ćwiczenia oddechowe, fonacyjne);
- ćwiczenia artykulacyjne.
Środki dydaktyczne:
specjalistyczne oprogramowanie MTalent, lusterko, kolorowe piórka, wiatraczek, waciki na
sznurku, kostka do gry
Formy pracy:
- indywidualna
Przebieg lekcji/zajęć
Część wstępna:
Przywitanie dziecka. Swobodna rozmowa z dzieckiem w celu zapoznania się i wprowadzenia
do zajęć. Nawiązanie z dzieckiem kontaktu emocjonalnego, wzrokowego i słownego.
Ćwiczenia oddechowe:
wdech nosem, wydech ustami; dmuchanie na kolorowe piórka; dmuchanie na waciki
zawieszone na sznurku; dmuchanie na wiatraczek;
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:
Należy wykonać przy szeroko otwartych ustach i widocznych zębach.
Ćwiczenia: lew, mrówkojad, wahadło zegara, mycie ząbków, wiewiórka, malowanie sufitu,
żołnierz, przesyłanie całusków, prosiaczek, rakieta startuje- rakieta krąży - rakieta leci
 
Część zasadnicza:
Artykulacja głoski „sz” przed lustrem:
– Prezentacja układu warg, policzków i języka przy wymowie głoski „sz”.
– Naśladowanie szumu:
Szumi wiatr – szszsz…
Szumi las – szszsz…
Szumią drzewa – szszsz…
Szumią liście – szszsz…
– artykulacja głoski „sz”.
Ćwiczenia z programem Mtalent
1) Wymawiaj długo głoskę SZ, tak aby wprawić wiatrak w ruch.
2) Rzuć kostką. Odczytaj liczbę oczek na kostce i kliknij otrzymaną cyfrę.
3) Posłuchaj nagrania i powtórz do mikrofonu dokładnie to, co usłyszysz.
4) Wymawiaj długo głoskę SZ, tak aby morze zaszumiało, a statek na nim się poruszył.
5) Posłuchaj i dopasuj nagrania do obrazków. 
6) Zakręć kołem. Sprawdź obrazek przypisany do wylosowanej cyfry. Odsłuchaj
nagrania i naśladuj szum, który usłyszysz.
7) Wymawiaj długo głoskę SZ, tak aby poleciała woda z kranu.
8) Znajdź i narysuj drogę w labiryncie. Nie dotykaj krawędzi. Rysując, wymawiaj
głoskę SZ.
9) Narysuj po śladzie linie łączące literę oznaczającą głoskę SZ z obrazkiem-
niespodzianką. Sprawdź, dokąd prowadzą drogi. Rysując drogę, wymawiaj głoskę SZ.
Nagraj tę głoskę. 
10) Weź mikrofon do ręki. Wciśnij START Wymawiaj długo głoskę SZ, tak by zawiał
wiatr. Na koniec oceń swoje działanie, klikając przycisk z pucharem.
Powtarzanie sylab i słów za prowadzącym.
Prowadzący wypowiada sylaby i słowa z głoską „sz”, a dziecko je powtarza: sza, szo szu, szy,
sze, szafa, szatnia, szachy, szalik, szabla, szufla, szufelka, szuflada, szopa, szelki, szyba,
szynka, szyny, szum, Szymon.
Zakończenie zajęć:
– podsumowanie i krótkie omówienie zajęć, sukcesów dziecka, pochwała i nagroda za pracę.